1960-tal: Ambitionerna växer

Under 1960-talet ombildades kören rejält, och gjorde en föryngrad nystart med många nya medlemmar och en mer avancerad repertoar. 1961 beslöt kören att byta namnet Lidingö sångcirkel till Lidingö kammarkör (LKK) för att spegla sina nya ambitioner. Samtidigt infördes inträdesprov, och för att höja standarden anlitades Madeleine Uggla, som också undervisade kören om sångteknik och röstbehandling. Körens repertoar blev mer öppen, rörlig och inte minst scenisk. Flera nya sångare rekryterades, inte minst f d elever till Daniel vid Lidingö Läroverk, och kören växte till bortåt 30 personer.

Den nya satsningen för kören innebar både att ge ett större antal konserter, mellan fyra och tio per år och att företa konsertresor. Vid praktiskt taget alla konserter under detta decennium framförde vi även instrumentalmusik, av dirigenten eller flera av körens medlemmar. Repertoaren i övrigt omfattade en blandning av profana och sakrala verk, med tonvikt på det förra. Minst ett par av de årliga konserterna ägde rum på Lidingö, inte minst som vi uppbar ett uppskattat årligt bidrag från stadens kulturnämnd.

För att visa sina nya ambitioner deltog LKK 1964 i Stockholms Körförbunds ensembletävling och kvalificerade sig till finalomgången. I finalen i Konserthusets stora sal framförde kören madrigaler med instrumentbeledsagning, Debussys ”Dieu, qu’il la fait bon regarder” och Sven-Eric Johanssons tre visor i 12-ton. LKK vann andrapriset efter Andreaskyrkans ungdomskör. Ett annat erkännande kom 1969, då Daniel Helldén tilldelades Lidingö Stads kulturpris, främst för sitt arbete med LKK. Ett framträdande av kören blev sedan under lång tid ett stående inslag i ceremonin vid utdelningen av detta pris. Kören anlitades också i samband med det årliga konstevenemanget Lidingösalongen i Lidingö Stadshus.

1964 och 1965 reste LKK till Finland och Åland på lyckade konsertturnéer. 1965 spelade vi också in ett TV-program för finsk TV i Helsingfors, framför allt för att få visa upp vår rörliga scenografi med kördanser som ett påtagligt nytt inslag. Att turnera i Sverige blev ett återkommande inslag i körens konsertliv, bl a med en Norrlandsturné 1968 och ett stort antal konsertresor i övriga delar av landet, inte minst med en serie skolprogram.

Körens repertoar under 1960-talet var omfattande, Förutom en blandning av både äldre och nyare körkompositioner sjöng vi allt från folkvisor till tolvton. Dessutom framförde vi också ett antal större verk i samarbete med musiker från Lidingö, som t ex Bondekantaten av Bach och Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson. Andra satsningar var verk som Lars-Erik Larssons Missa brevis, Birger Anrep-Nordins Gammal Svensk Julkantat, Monteverdis femstämmiga madrigaler, Six chansons av Paul Hindemith.

Våren 2010

LIDINGÖ KAMMARKÖR